Το ήχος και φως είναι κάτι άλλο. Το φως και χρώμα όμως είναι επίσης κάτι που δεν μπορεί κανείς μας να αγνοήσει. Έχουμε πει τα πάντα σχεδόν για τα χρώματα και πως διαλέγεις και πως καταλήγεις και το παίρνεις το δείγμα και το φέρνεις στο σπίτι και το κολλάς στο τοίχο και κάθεσαι και το κοιτάς. Το γυρνάς από τοίχο σε τοίχο γιατί αλλάζει το φως μον σερί, δεν το κοιτάς απλά! Στο είπα; Αν πρόκειται για ένα σπίτι όμως που θα βαφτεί όλο στο ίδιο χρώμα; Τι κάνεις; Με βάση ποιο δωμάτιο διαλέγεις; Το φως, τι σχέση έχει με το χρώμα;
Να ξεκινήσω νατουρεμάν από το διαχωρισμό των καθαρών και βρώμικων χρωμάτων ή ελληνικά των φωτεινών και μουντών χρωμάτων. Αυτά που έχουν μέσα τους δηλαδή γκρι για να κατέβει ο τόνος τους, η ένταση τους. Αν επιθυμείς διακαώς να κρατήσεις τη ροή του χρώματος στο σπίτι σου ξέρεις ήδη πως πρέπει ένα χρώμα -ή δύο- να περνά από το ένα δωμάτιο στο άλλο. Κάποιες φορές όμως επειδή και αυτό δεν είναι εύκολα υλοποιήσιμο, καλό είναι έστω να κρατάμε αυτή την ισσοροπία μεταξύ μουντών και φωτεινών χρωμάτων. Δηλαδή το ένα δωμάτιο να είναι pop διάθεσης και το άλλο μπλουζ. Θυμάσαι και τις μόδες άλλωστε. Τα 60’s ήταν μουντά, τα 80’s discoball!
Αφήνω αυτή την παρένθεση και πάω στο φως. Κάθε σπίτι λαμβάνει τουλάχιστον δύο είδη φωτός και πάνω. Αν είναι προσανατολισμένο μεταξύ Βορρά και Νότου και έχει όμορα ακίνητα μπορεί να λαμβάνει μόνο αυτά τα δύο είδη. Αν όμως είναι γωνιακό σπίτι και έχει και ακάλυπτο θα λαμβάνει τρία είδη και αν έχει τέσσερις όψεις θα λαμβάνει φως από Βορρά, Νότο, Ανατολή, Δύση. Γνωρίζουμε λόγω προσανατολισμού το είδος και το χρώμα που έχει κάθε φως. Γνωρίζουμε επίσης τις ώρες που δέχεται το περισσότερο φως και αυτό μας βοηθά να υπολογίσουμε και τη σωστή σκίαση του σπιτιού.
Η διαδικασία αυτή φυσικά και διαφοροποιείται ανάλογα με τη χώρα που ζει κάποιος γιατί αλλάζει και το φως.
Στο δικό μας κλίμα που έχουμε μπόλικο ήλιο, γενικά τα ψυχρά χρώματα λειτουργούν καλύτερα. Μετά έρχεται ο προσανατολισμός.
Βορράς: προσφέρει φως με ψυχρό χαρακτήρα και αλλιώνει όλα τα χρώματα προς αυτή την απόχρωση. Το φως του συνήθως αντανακλάται από τα πολύ φωτεινά (ανοιχτά) χρώματα και μπορεί να κάνει ένα δωμάτιο να πρασινίζει γιατί το ίδιο το φως έχει μια μπλε απόχρωση. Σε ένα τέτοιο δωμάτιο ένα πολύ ανοιχτό χρώμα επίσης δε λύνει το πρόβλημα γιατί από μόνο του το είδος του φωτισμού δημιουργεί σκιές. Άρα προτείνεται αρχικά να στοχεύσεις σε ένα θερμό χρώμα, μεσαίου τόνου, ούτε σκούρο-ούτε πολύ ανοιχτό. Γενικά όλα τα πράγματα είναι καλό να είναι θερμών αποχρώσεων και αν αγαπάς το γκρι πολύ, ίσως είναι καλό να το προσθέσεις σε αξεσουάρ. Του αρέσουν τα λαμπερά χρώματα.
Νότος: Το πιο ζεστό φως, κρατά όλη την μέρα και αντανακλάται σε όλα τα χρώματα. Αν βάλεις πολύ λαμπερά χρώματα μπορεί να φαίνονται πολύ δυνατά. Του πάνε τα παστέλ χρώματα, του πάνε τα ψυχρά, αλλά αν είναι παστέλ μπορείς να παίξεις με ότι θέλεις. Υπολόγισε πόσο παστέλ όταν θα φέρεις το δείγμα στο σπίτι. Κάποια ας πούμε πολύ ανοιχτά ξύλα, θα δείχνουν σχεδόν λευκά με αυτό το φως. Ένα γαλαζωπό γκρι ή off-white που γκριζάρει με μεσαίους τουλάχιστον τόνους ξύλου και θερμά χρώματα σε μικρότερες ποσότητες, θα δείχνει τέλειο.
Ανατολή: Έχει πολύ φως το πρωί όπως αντιλαμβάνεσαι και επειδή το φως της είναι πολύ δυνατό και χαμηλά, τείνει να ξεπλένει τα πάντα μέσα στο δωμάτιο. Καλό είναι να διαθέτει μια παλέτα καλά ισσοροπημένη από άποψη θερμού-ψυχρού, χρειάζεται έντονα χρώματα και λίγο θερμά για το βράδυ που πάσχει από φυσικό φως.
Δύση: Εδώ έχουμε δύο όψεις. Το πρωί το φως είναι λιγοστό και θέλουμε θερμά χρώματα αλλά το απόγευμα το φως είναι πολύ θερμό και συνήθως πορτοκαλίζει λόγω ηλιοβασιλέματος και θέλουμε ψυχρά χρώματα. Πάντα τσεκάρουμε ποιες ώρες χρησιμοποιείται περισσότερο το δωμάτιο και επιλέγουμε με βάση τη χρήση τα χρώματα και φυσικά προσπαθούμε να παρέχουμε μια γενική ισσοροπία.
Φυσικά ένα δωμάτιο ίσως δε δέχεται μόνο ένα είδος φωτισμού γιατί μπορεί να έχει παράθυρα π.χ. νότια και ανατολικά οπότε και πάλι πρέπει να πάμε με τα δείγματα μας να κάνουμε τη δουλειά μας, αλλά και ο προσανατολισμός του δεν είναι πάντα ξεκάθαρος αλλά μπορεί να είναι π.χ. νοτιοδυτικός.
Τέλος κάτι που είνα πολύ σημαντικό και αναφέρεται σε όλα τα χρώματα της Benjamin Moore, είναι αντανάκλαση ή αντιθέτως η απορρόφηση. Σε όλα τα χρώματα της θα δεις έναν ποσοστιαίο αριθμό κάτω που λέγεται LRV. Για παράδειγμα το Poolside έχει αντανάκλαση 27.52% με μαξ το 100% που προς τα εκεί πάνε μόνο τα λευκά.