Μια πολύ ωραία νέα συνέντευξη ήρθε στα χέρια μου γιατί καιρό είχαμε να κάνουμε και μου έλειψαν. Πρόκειται για designers, νέους, ωραίους, από αυτούς που μπορούμε να βγάλουμε έξω. Πρόκειται για τους DEDE. Η Rdeco τους ρώτησε και εκείνοι απάντησαν:
Να καλημερίσω τον Foant και την Αλίκη και να ρωτήσω τι είστε; Δηλαδή ξέρω πως είστε industrial designers αλλά τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι είμαστε δύο άνθρωποι με αντίληψη και φαντασία που έχουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους . Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε αντικείμενα με στόχο να δημιουργήσουμε ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς μεταξύ αντικειμένου και χρήστη.
Σπουδές και εργασιακή εμπειρία που σας οδήγησαν στην επιλογή του λειτουργήματος όπως το αποκαλώ εγώ; Αλίκη: Aφού πήρα το πτυχίο μου στα Μαθηματικά από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, αποφοίτησα από τον ΑΚΤΟ με ΒΑ in industrial and product design. Εκεί γνώρισα τον Φοάντ, ο οποίος αφού τελείωσε το Αραβικό Σχολείο της Αθήνας, αποφοίτησε από τον ΑΚΤΟ, αποκτώντας το Higher Diploma in industrial and product design. Εργαστήκαμε μαζί σε ένα γραφείο βιομηχανικού σχεδιασμού και στη συνέχεια δημιουργήσαμε τους DEDE.

Φαντάζομαι πως και αυτή η δουλειά έχει το διασκεδαστικό της κομμάτι αλλά και το άχαρο. Για να ακούσουμε τι έχετε να μας πείτε για αυτά; Είναι κάτι συγκεκριμένο; Το πιο διασκεδαστικό κομμάτι ξεκινάει από τη στιγμή που μια καινούργια ιδέα γεννιέται μέσα στο κεφάλι του ενός από τους δύο. Τότε αρχίζουμε να την συζητάμε και να την διαμορφώνουμε μέχρι αυτή η ιδέα να γίνει αντικείμενο με υπόσταση και λόγο ύπαρξης. Το άχαρο κομμάτι είναι η στιγμή που ακούμε το γνωστό «αυτά τα πράγματα δεν γίνονται» από το στόμα των κατασκευαστών που στερούνται οράματος και διάθεσης για δουλειά.
Το πιο προκλητικό σημείο στη φάση του σχεδιασμού ενός αντικειμένου είναι η τελική αποδοχή από τον πελάτη ή όχι; Όχι, το πιο προκλητικό σημείο είναι η στιγμή της υλοποίησης. Τη στιγμή που με ενθουσιασμό παρακολουθείς όλα όσα έχεις σκεφτεί, σχεδιάσει και φανταστεί να γίνονται πραγματικότητα, ενώ ταυτόχρονα ανακύπτουν προβλήματα που πρέπει να διαχειριστείς γρήγορα και εύστοχα.

Για τον πολύ κόσμο, ο σχεδιαστής είναι κάποιος επώνυμος, που τον έχει προσλάβει μια εταιρεία για να της σχεδιάσει μια σειρά από προϊόντα. Αυτή η υπηρεσία είναι κάτι που μπορεί να απολαύσει και ένας ιδιώτης; Να έρθει δηλαδή σε σας και να ζητήσει να του σχεδιάσετε ένα έπιπλο; Φυσικά, σαν βιομηχανικοί σχεδιαστές μπορούμε να συνεργαστούμε και με εταιρείες και με ιδιώτες.
Form follows function. Χιλιοειπωμένο αλλά τι σοβαρή συνέντευξη θα κάναμε αν δεν το συμπεριλαμβάναμε. Ισχύει ακόμα ή έχει διαφοροποιηθεί το design process; Η έκφραση του Louis Sullivan υιοθετήθηκε από τους φανξιοναλιστές, καθώς αποδυνάμωνε την αυθυπαρξία της φόρμας και ανακήρυσσε την λειτουργία σαν το σημείο εκκίνησης της διαδικασίας σχεδιασμού. Ας αναρωτηθούμε, όμως, τι από τα δύο έρχεται πρώτο! Προϋπάρχει η λειτουργία πριν καν υπάρξει η φόρμα; Και αν τελικά η λειτουργία προηγείται και η φόρμα έπεται, γιατί παρατηρείται τέτοια υπερπληθώρα σχημάτων σε αντικείμενα που εκτελούν την ίδια λειτουργία; Πιστεύουμε ότι η δημιουργική διαδικασία είναι μια εξέχουσα και περίπλοκη δραστηριότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν μπορεί -και δεν θα έπρεπε- να περιορίζεται και να κατευθύνεται από αποφθέγματα.

Θα θέλαμε να ακούσουμε την πηγή έμπνευσης για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Ο Corbusier εμπνεύστηκε την Lounge chair του από ένα φαντάρο που είχε ξαπλώσει με προσκεφάλι του το σάκο του. Εσείς; Εμπνευστήκαμε το σκαμπό “wedding stool” από τον καταταλαιπωρημένο θεσμό του γάμου! Καθώς το «ψυχρό» μέταλλο και το «ζεστό» ξύλο ενώνονται εις γάμου κοινωνία μπροστά στα μάτια του design, το σκαμπό “wedding stool” σχηματίζει ένα δαχτυλίδι και τοποθετεί τον χρήστη- ή καλύτερα την χρήστρια- στη θέση του διαμαντιού! Όταν, όμως, βαρεθούμε το χρώμα του μεταλλικού στοιχείου μπορούμε να το αλλάξουμε με μια απλή κίνηση… Ναι, ακριβώς, ο συμβολισμός δεν είναι καθόλου τυχαίος!
Η μεταξύ σας σχέση. Πως γίνεται το πάντρεμα των ιδεών. Διαφωνείτε και συμφωνείτε; Πως γίνονται οι δύο ένα και τι είναι αυτό που ορίζει μια ομάδα και την κάνει αποτελεσματική και αγαπημένη φυσικά; Η αποτελεσματικότητα μιας ομάδας εδράζεται ακριβώς στο ότι οι δύο δεν γίνονται ένα! Είναι απαραίτητο να εκφράζονται τα μέλη μιας ομάδας ανεξάρτητα και ελεύθερα διασφαλίζοντας έτσι την δημιουργική διαδικασία. Άλλωστε, η εκτίμηση και ο θαυμασμός που τρέφουμε ο ένας για τον άλλο, στηρίζονται στις διαφωνίες μας και στην διαφορετική οπτική μας πάνω στα πράγματα!
Τι πρέπει να κάνει κάποιος ή να έχει προκειμένου να γίνει βιομηχανικός σχεδιαστής; Να έχει τα μάτια του ανοικτά, να αφουγκράζεται και να αγαπάει τους ανθρώπους και να καλλιεργεί τη δημιουργική του σκέψη εξετάζοντας τα πράγματα σε βάθος.

Στην Ελλάδα; Η εξέλιξη και η οικονομική κρίση πως έχουν επηρεάσει το επάγγελμα αυτό; Υπάρχει χώρος; Είμαστε καθόλου κοντά στα πρότυπα του εξωτερικού; Στην Ελλάδα ο βιομηχανικός σχεδιαστής δεν θεωρείται – και πόσο μάλλον τώρα με την οικονομική κρίση- απαραίτητος κρίκος στην αλυσίδα παραγωγής πρoϊόντων. Φυσικά και δεν είμαστε κοντά στα πρότυπα του εξωτερικού, αφού στην ελληνική πραγματικότητα, μια ιδέα και ένας κατασκευαστής είναι συνήθως ότι χρειάζεται ώστε ένα ακόμα προϊόν να φτάσει στα ράφια των καταστημάτων.
Θα ήθελα να μοιραστείτε ακόμα, μια απίθανη εμπειρία από τα χρόνια που δουλεύετε. Κάτι που σας έμαθε κάποιος ίσως ή μια συμβουλή που σας έδωσαν: Μια πραγματικά απίθανη εμπειρία ήταν η συμμετοχή μας στη διεθνή έκθεση νέων σχεδιαστών Salone Satellite 2010 τον Απρίλιο, στο Μιλάνο. Μέσα σε μια εβδομάδα ήρθαμε σε επαφή με εκατοντάδες ανθρώπους –επαγγελματίες, δημοσιογράφους, designers, σπουδαστές, απλούς επισκέπτες- από όλο τον κόσμο. Η αγάπη τους για το design και η κατάρτισή τους στο σχεδιασμό μας εντυπωσίασαν. Το άμεσο, απροσποίητο και ενθαρρυντικό feedback των ανθρώπων αυτών για τα αντικείμενά μας, μας γέμισε χαρά και έκανε όλη την προσπάθεια που καταβάλαμε να αξίζει τον κόπο!
Πως γίνεται ένας σχεδιαστής επώνυμος; Από τι αποτελείται ένας star designer; Από πολύ ταλέντο, πολλή δουλειά, πολύ πείσμα… και τις κατάλληλες γνωριμίες!
Aπομιμήσεις, αντιγραφή, παρθενογένεση. Λέξεις που καίνε όποιον ασχολείται με κάτι δημιουργικό. Εσάς πως σας αγγίζουν; Οι απομιμήσεις, οι αντιγραφές και το ομιχλώδες ερώτημα του αν υπάρχει παρθενογένεση στις τέχνες –και δη στις εφαρμοσμένες – είναι θέματα που στην αρχή μας φόβιζαν και ακόμα μας απασχολούν. Όμως έχουμε μάθει να τα διαχειριζόμαστε καθώς πιστεύουμε πως το εννοιολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο σχεδιάζουμε ένα αντικείμενο είναι κάτι που δεν αντιγράφεται.
To αγαπημένο σας υλοποιημένο project και αυτό που θα θέλατε να εμπνευστείτε, το φανταστικό αγαπημένο δηλαδή: Το αγαπημένο μας υλοποιημένο project είναι το τραπέζι “this side up”. Η λιτή του φόρμα, η παιχνιδιάρικη διάθεσή του και ο έξυπνος σχεδιασμός του το καθιστούν ένα χρήσιμο και φιλικό καθημερινό -αλλά όχι βαρετό- αντικείμενο. Για το τραπέζι “this side up” μας απονεμήθηκε το διεθνές βραβείο σχεδιασμού RED DOT award:design concept 2010. Το φανταστικό αγαπημένο μας project το οποίο έχουμε ήδη εμπνευστεί, είναι η συσκευασία ανθρωπιστικής βοήθειας με ενσωματωμένους σπόρους λαχανικών “The HAP Project”. Ελπίζουμε ότι μία μεγάλη εταιρεία συσκευασιών που δραστηριοποιείται στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης θα ενδιαφερθεί να υλοποιήσει –στη μεγάλη κλίμακα που απαιτείται- την παραγωγή και τη διάθεση αυτών των συσκευασιών που μπορούν να συμβάλλουν δραστικά στη βελτίωση της σωματικής και της ψυχικής υγείας των συνανθρώπων μας που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
Μια ερώτηση που κάνω σε όλους τους σχεδιαστές. Τι είναι αυτό που θα σχεδιάζατε για να αντιπροσωπεύσετε την Ελλάδα, να την συστήσετε στο εξωτερικό; Ένα «εσωτερικό» μας αστείο είναι ότι η Ελλάδα συχνά μας θυμίζει ένα Καραγκιόζη- Transformer! Ίσως, λοιπόν, να σχεδιάζαμε κάτι τέτοιο προκειμένου να παρουσιάσουμε την χώρα μας στο εξωτερικό και εξηγούμε γιατί! Ο σπασμωδικός, ανέμπνευστος και ανομοιογενής τρόπος που η χώρα μας έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια απαξιώνοντας και όχι εξελίσσοντας την ισχυρή λαϊκή μας παράδοση, δεν μας έδωσε τα περιθώρια να διαμορφώσουμε μια διακριτή, έντονα ελληνική εικόνα στις εφαρμοσμένες τέχνες και στην κουλτούρα μας γενικότερα, αλλά ένα ιδιότυπο μείγμα αταίριαστων συστατικών.

Τέλος, και πριν σας ευχαριστήσω και τους δύο, πέστε μας κάτι που ετοιμάζετε και φυσικά που θα σας βρούμε για να μάθουμε ακόμα περισσότερα ή να αποκτήσουμε κάτι με τη σφραγίδα DEDE DextrousDesign; Να σας ευχαριστήσουμε κι εμείς με τη σειρά μας και να σας πούμε ότι μέσα στο Νοέμβριο θα συμμετέχουμε στην δεύτερη έκθεση- αφιέρωμα στην θρυλική καρέκλα monobloc, στο χώρο του design shop ding στο Χαλάνδρι. Η πιο διάσημη πλαστική καρέκλα του πλανήτη θα υποστεί τα πάνδεινα από τους συμμετέχοντες δημιουργούς και σας προσκαλούμε να απολαύσετε από κοντά τα αποτελέσματα! Μπορείτε να δείτε τη δουλειά μας στο site μας www.dede.gr και αν κάτι σας φανεί ενδιαφέρον μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο info@dede.gr