Σήμερα είμαι χαρούμενη και περήφανη για το μικρό μου Rdeco, που ξεκίνησε από μια προσωπική επιθυμία να μοιραστώ όλα αυτά τα οποία ξέρω και πιστεύω και τώρα πια το βλέπω να κατακτά το δικό του μικρόκοσμο στο χώρο της διακόσμησης στην Ελλάδα. Με μεγάλη μου χαρά σας παρουσιάζω σήμερα εδώ, τη συνέντευξη που έδωσε στο Rdeco ο γνωστός μας interior designer Άγγελος Αγγελόπουλος.
Rd: Καταρχήν να σας καλωσορίσω στο Rdeco και να ξεκινήσω με μια κλασσική ερώτηση: ποια ήταν η πρώτη επαφή σας με το Interior Design και ποιοι ήταν αυτοί που αντλήσατε την περισσότερη έμπνευση;
Ανατρέχοντας στο παρελθόν θυμάμαι τον εαυτό μου, οτιδήποτε με μάγευε είχε να κάνει ακριβώς με αυτό. Με το χώρο, τη μορφή του χώρου. Έβλεπα επιλεκτικά μανιωδώς τηλεόραση ως παιδί, όχι για την τηλεόραση αυτή καθεαυτή αλλά για την αισθητική των ταινιών. Για τον ίδιο λόγο κυριολεκτικά λάτρευα τον κινηματογράφο από τότε. Υπήρχαν μάλιστα όνειρα-εικόνες συγκεκριμένων χώρων που είχαν εντυπωθεί στο παιδικό μυαλό μου, προφανώς από τις ταινίες που είχα δει και πολύ αργότερα ανακάλυψα μέσα σε αυτές κάποιους από τους μετέπειτα αγαπημένους μου αρχιτέκτονες όπως ο Oscar Niemeyer και ο John Lautner.
Rd: Φαντάζομαι ότι μετά από τόσα χρόνια δουλειάς και τόσα έργα, θα έχετε κατασταλάξει σε μια φιλοσοφία design. Θέλετε να τη μοιραστείτε με τους αναγνώστες μας;
Το design υπάρχει για να υπηρετεί τον άνθρωπο και όχι για να το υπηρετεί ο άνθρωπος, κάτι που δυστυχώς συνέβει τα τελευταία 20 χρόνια.
Rd: Η φοβία της μανιέρας υπάρχει πάντα στο μυαλό σας; Υπάρχουν στιγμές που αναρωτιέστε αν θα καταφέρει το project να ξεχωρίσει και την επομένη φορά;
Αν υπάρχει μια φοβία την οποία σίγουρα ποτέ δεν είχα είναι αυτή της μανιέρας. Όλη μου η καριέρα και η πορεία βασίστηκαν στην μη μανιέρα και πιστέψτε με, όχι δίχως μεγάλο κόστος. Η μη μανιέρα τρομάζει το ευρύ κοινό, τους περισσότερους ανθρώπους. Η μανιέρα είναι οικεία στον άνθρωπο, αλλά όχι η ανατροπή. Προσωπικά είχα επιλέξει να πειραματίζομαι, να αυτοαναιρούμαι και να αυτοανατρέπομαι. Από το maximal στο minimal και από κει κάπου αλλού. Δεν έχω ούτε ένα project που να μοιάζει σε κάποιο προηγούμενό μου.
Rd: Ποια είναι η τάση ή η μόδα που αφορά στη διακόσμηση, που πέρασε και δε θα θέλατε ποτέ να ξαναδείτε στη ζωή σας;
Θεωρώ πως όλες οι τάσεις έχουν αφήσει ενδιαφέροντα στοιχεία. Η καθεμιά ξεχωριστά βοήθησε στο να γεννηθεί η επόμενη. Όποτε κι αν βγήκε στην επιφάνεια κάτι «κακό» με τη σειρά του γέννησε κάτι «καλό» και ενδιαφέρον. Δεν πιστεύω μόνο στο όμορφο , το σωστό, το ισορροπημένο και το φωτεινό. Τίποτα από όλα αυτά δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το αντίθετο και το συμπληρωματικό του.
Rd: Ποια είναι τα πιο κοινά λάθη που κάνουν οι άνθρωποι στη διακόσμηση του σπιτιού τους και θα ήθελα και μια συμβουλή από εσάς;
Υπάρχει σωρεία λαθών από τη μια και από την άλλη όταν δεν έχω «λόγο» σε κάποιο χώρο, ας κάνει ο καθένας ότι του κατέβει, αν αυτό τον κάνει να αισθάνεται καλά και είναι έτοιμος να πληρώσει τις συνέπειες του «κάνω ότι μου κατέβει» ή αυτοσχεδιάζω φέρνοντας στο χώρο μου κάτι που είδα σε μια σελίδα περιοδικού, σε ένα ταξίδι κλπ. Για όλα αυτά χρειάζεται ένα ιδιαίτερο μάτι ειδικού, ώστε να μην καταντήσουν εφαρμογές χαρτοκοπτικής νηπιαγωγείου. Ο χώρος είναι 3d και αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να φανταζόμαστε ολοκληρωμένα όλα αυτά που θέλουμε να κάνουμε, πριν τα κάνουμε (δηλ. visualization) τότε καλύτερα να περιοριζόμαστε σε πιο βατές εφαρμογές, όπως η διακόσμηση ενός τραπεζιού κλπ. Ο χώρος είναι ένα σύνολο, ένας οργανισμός κι έτσι οφείλουμε να τον αντιμετωπίζουμε. Κυρίαρχο στοιχείο του συνόλου είναι η κλίμακα του χώρου, κάτι το οποίο έχει να κάνει με τη χωροταξική ευφυΐα του καθενός. Λάθος χρήση της κλίμακας είναι καταστροφική για το χώρο διότι έχει σαν αποτέλεσμα λάθος επιλογές που κάνουν τη ζωή μας δύσκολη. Άλλο γενικό λάθος το να φτιάχνουμε σπίτια για τους «άλλους» μόνο. Ακολουθούν πολλά για τα οποία μπορούμε να μιλάμε ώρες.
Rd: Αν υποθέσουμε ότι μπορούμε με ένα αντικείμενο ή μια κίνηση να τονώσουμε ένα χώρο, ποιο θα ήταν αυτό;
Αυτό μπορεί να ισχύσει μόνο σε ένα ιδιαίτερα μελετημένο χώρο και είναι μια από τις τελευταίες κινήσεις ενός επαγγελματία, πριν παραδώσει έναν χώρο. Σε χώρους μη μελετημένους θεωρώ ότι αδυνατεί να προκύψει κάτι τέτοιο, πχ. με ένα έπιπλο, το βάψιμο ενός τοίχου, μια κουρτίνα κλπ, χρειάζεται να έχουν συνυπολογιστεί και όλα τα υπόλοιπα σημεία του χώρου.
Rd: Ποιο ήταν το πιο πρόσφατο στοιχείο διακόσμησης ή αντικείμενο που σας ενθουσίασε;
Τα άβολα, πλην όμως υπέροχα έπιπλα της Zaha Hadid.
Rd: Θα ήθελα να μου μιλήσετε για την εμπειρία σας στην επέμβαση σε ένα χώρο που δημιουργήθηκε από μια τόσο έντονη προσωπικότητα της χώρας μας και φυσικά αναφέρομαι στο Mykonos Theoxenia και στον Άρη Κωνσταντινίδη;
Είχα γνωρίσει τυχαία τον Άρη Κωνσταντινίδη όταν ήμουν 20 χρόνων περίπου. Τον θαύμαζα απεριόριστα. Έδωσε χαρακτήρα στην Ελληνική αρχιτεκτονική της εποχής του, κάτι το οποίο όχι μόνο αντέχει αλλά το αποζητάμε σήμερα. Χρόνια αργότερα είχα βρεθεί στη Μύκονο έξω από το Mykonos Theoxenia και το έβλεπα να υποκύπτει από την εγκατάλειψη στη φθορά του χρόνου. Σκεφτόμουν τι θα έκανα αν είχα τη δυνατότητα, ονειροπολούσα. Πώς να φανταζόμουν ότι αρκετά χρόνια μετά, θα ήμουν ο υπεύθυνος του επανασχεδιασμού των εσωτερικών χώρων. Μοναδική εμπειρία, πολύ μελέτη και σεβασμός στον Άρη Κωνσταντινίδη και στην εποχή. Το Mykonos Theoxenia αποτελεί ένα μνημείο για την ελληνική αρχιτεκτονική. Ήταν δύσκολο να μην το δω έτσι, γιατί αν το έκανα, πέρα από τους περιορισμούς που είχαν τεθεί από την υπηρεσία προστασίας νεωτέρων μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, είχα και τους δικούς μου εσωτερικούς περιορισμούς. Έτσι πλησίασα την εποχή, μελέτησα τον Άρη Κωνσταντινίδη και ταυτόχρονα ενσωμάτωσα εμένα και το παρόν. Ας μην ξεχνάμε ότι το Mykonos Theoxenia θα λειτουργούσε πια σαν ένα ξενοδοχείο του 2004 (και όχι του 1964 που χτίσθηκε), με σύγχρονες λειτουργίες, νέα τεχνολογία κλπ. Το 2004-2005 είχε πάρει το 3ο διεθνές βραβείο για το design σε εκδήλωση στο Παρίσι, και το Conde Nast Traveler το περιέλαβε στα πιο design ξενοδοχεία στον κόσμο και έκτοτε φιλοξενείται μόνιμα σε βιβλία και διεθνή έντυπα.
Rd: Ξέρετε το Rdeco το διαβάζουν και πολλοί νέοι επαγγελματίες. Πως γίνεται ή τι χρειάζεται να κάνει ένας νέος επαγγελματίας του χώρου μας, ώστε να καταφέρει να βγει από τα όρια της ανωνυμίας και να αποτελέσει brand name;
Ειλικρινά δεν το γνωρίζω γιατί προσωπικά, πέρα από την αγάπη για το interior design, πολλή μελέτη και δουλειά, δεν έκανα κάτι άλλο για να γίνω γνωστός. Δεν είχα χρόνο για κάτι άλλο.
Rd: Σε εσάς, ποια ήταν η καλύτερη συμβουλή που σας έδωσαν στο ξεκίνημα σας;
«Να τα παρατήσετε, είναι μάταιο, δεν υπάρχει μέλλον στον τομέα αυτό» Ειλικρινά ευχαριστώ πάντα τον άνθρωπο που μου έδωσε αυτή τη συμβουλή.
Rd: Θα ήθελα να αναλύσουμε λίγο τη σχέση του Interior Designer με το σπίτι του και τα project γενικότερα. Το θαυμάζει; Το βλέπει σαν καμβά που μπορεί να παίξει ή δε σταματά να αμφιβάλλει για τις επιλογές του; Που σταματά αυτή η εγκεφαλική διεργασία; Πότε αφήνουμε κάτω το μολύβι ευχαριστημένοι;
Πάντα έμπαινα στον πειρασμό να δω τον προσωπικό μου χώρο σαν καμβά. Προσπαθώ να απαλλαγώ από την τάση αυτή γιατί καταντά προέκταση επαγγελματικής διαστροφής. Είναι χρονοβόρο, δαπανηρό και με αποσπά από την ουσία της ζωής. Γενικά δεν αμφιβάλλω για τις τελικές μου επιλογές. Είμαι βέβαιος για τις κινήσεις μου, εφόσον τις έχω μελετήσει σωστά πριν την εφαρμογή τους. Αφήνω το μολύβι κάτω ευχαριστημένος, όταν με ένα μαγικό τρόπο μου δίνεται το σήμα, ότι η διεργασία για κάθε έργο έχει ολοκληρωθεί και απλά μένει η εφαρμογή. Αυτό δεν μπορώ να εξηγήσω πώς συμβαίνει, απλά το γνωρίζω κάθε φορά. Όσο για την εγκεφαλική διεργασία μου πήρε χρόνια να καταφέρω να το ελέγξω και να αντιλαμβάνομαι πότε να σταματώ, γιατί η υπερβολική ανάλυση και προσθήκη εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους. Για πολλά χρόνια δεν ήμουν ποτέ ικανοποιημένος αφήνοντας το μολύβι κάτω, γιατί ακριβώς δεν αντιλαμβανόμουν ότι αυτό που ήθελα το είχα έτοιμο. Χρειάζεται συνειδητότητα σε οτιδήποτε κάνουμε στη ζωή μας.
Rd: Τα μελλοντικά σχέδια σας θα ενδιέφεραν πολύ τους αναγνώστες. Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί τους;
Αυτό το διάστημα έχουμε δύο ξενοδοχεία σε εξέλιξη, ένα κοντά στη θάλασσα στο Ιόνιο, και ένα mountain resort στην Πελοπόννησο, ιδιωτικές κατοικίες και χώρους εστίασης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
photos courtesy: studio paterakis
Rd: Συχνά οι άνθρωποι του χώρου μας έχουν και κάποια δημιουργικά χόμπι. Εσείς;
Την ισορροπία μου τη βρίσκω μέσα από την άσκηση και τις εναλλακτικές θεραπείες.
Rd: Τέλος θα ήθελα να μάθω τη σχέση που έχετε με το διαδίκτυο, αν ενημερώνεστε από αυτό και για τη δουλειά σας. Αγαπημένα sites ή blogs, έχετε;
Γίνεται να υπάρχεις στο χώρο αυτό χωρίς ενημέρωση από το διαδίκτυο;
Website: Angelos Angelopoulos
Το Rdeco ευχαριστεί ιδιαιτέρως τον Άγγελο Αγγελόπουλο για την τόσο κατατοπιστική συζήτηση που είχε μαζί του και φυσικά το φωτογράφο Βαγγέλη Πατεράκη, ο οποίος μας παραχώρησε τις φωτογραφίες.