Μάθημα διακόσμησης: χρυσή τομή

Η χρυσή τομή ή χρυσός κανόνας ή  «φ» (phi) που θεωρείται ότι βγαίνει από το Φειδίας ισούται με 1/φ=0,618. Δεν τα ‘παιξα μην ανησυχείς, ένα δύο χρήσιμα πράγματα θέλω να σου δείξω. Το «φ» όπως είπα προέρχεται από το Φειδία τον αρχαίο γλύπτη, ο οποίος και έθεσε τον κανόνα της  χρυσή τομής. Update: Βέβαια αν διαβάσεις Ιστορία Αρχιτεκτονικής (Μπούρας) και μάθεις για τις αναλογίες , θα δεις ότι είναι μεγάλη ιστορία, αλλά εδώ θα πούμε τα απλά. Αυτός ο αριθμός πέρασε από τότε όλους τους αιώνες μένοντας πρωταρχικός στο μυαλό όλων των καλλιτεχνών και των αρχιτεκτόνων. Μιλάμε λοιπόν για τη δημιουργία αναλογιών που μας διαπερνάν…

rdeco_Parthenon-Phi-Golden-Ratio-1

O λόγος του AG/AB=phi

phi-geometry-3-lines phi-geometry-square phi-geometry-triangle

η χρυσή τομή φέρνει την αρμονία

Ο κανόνας λέει ότι: ab/ac=ac/cb= 1,618. Δηλαδή εάν έχεις ένα τετράγωνο 1×1 το καλύτερο παραλληλόγραμμο που μπορείς να βγάλεις από αυτό και έτσι να έχεις το συναίσθημα της χρυσής τομής θα είναι το 1x (1×1.618) = 1×1.618. Από εκεί και πέρα πολλαπλασιάζοντας ή διαιρώντας με τον ίδιο αριθμό, θα έχεις το καλύτερο feeling than ever στην εικόνα. Άλλος τρόπος είναι να παίζεις με τα 2/3 ή το 1/3.  Φυσικά αν εφαρμόσεις στην κλίμακα ενός τοίχου, θα βρεις εύκολα τα μεγέθη των πραγμάτων και φυσικά κάποια τετράγωνα από όλες τις συνθέσεις πάντα μπορούν να είναι άδεια και αυτό είναι που μας δίνει τον απαραίτητο αέρα στη σύνθεση. Π.χ. στην κάτω εικόνα η πολυθρόνα είναι το πρώτο βασικό σχήμα, το φωτιστικό έπρεπε να μην υπερβαίνει σε ύψος το τετράγωνο επί 1,618.

rdeco_phi 2

 Οι ίδιες συνθήκες αφορούν και στη λήψη φωτογραφίας. Από κάτω έχουμε μια φωτογραφία που βλέπεις ότι στην έχω χωρίσει σε έναν κάναβο με 1/3 και 2/3. Η κουρτίνα γεμίζει το 1/3 της εικόνας σε πλάτος. Στο ύψος έχουμε διαιρέσει δια τρία και έχουμε ένα αντικείμενο σε κάθε κουτάκι. Όλα τα κουτάκια φυσικά ακολουθώντας τον κανόνα μπορούν να υποδιαιρεθούν αναλόγως και έτσι βρίσκουμε τη σωστή θέση του σκαμπό για μια άρτια οπτικά εικόνα. Αυτός ο κανόνας εφαρμόζεται στην αρχιτεκτονική, εννοώντας στη σύνθεση όψεων και κατόψεων αλλά και στο styling μιας επιφάνειας. Η σύνθεση των αντικειμένων γίνεται οπτικά σε σχέση με τα μεγέθη τους και οδηγεί τη ματιά. Εάν βάλεις ή εάν παρατηρήσεις (καλύτερα) όταν αγοράζεις ένα σετ κηροπήγια (μικρό και μεγάλο) θα δεις ότι το μικρό ποτέ δεν είναι το μισό του μεγάλου, αλλά φτάνει τα 2/3 του ύψους του. Αυτό είναι πρόχειρα η χρυσή τομή. Από εκεί και πέρα ξεκινώντας από δύο αντικείμενα που θέλεις να βάλεις σε μια επιφάνεια, μπορείς μόνη σου να βρεις τι διαστάσεις πρέπει να έχει το επόμενο που ψάχνεις για να «δέσει» η εικόνα που θέλεις να δημιουργήσεις.

rdeco_phi 5

Φυσικά όλα αυτά συνδυασμένα και με ότι άλλο έχεις διαβάσει εδώ για τιη διακόσμηση επιφάνειας. Το πιο απλό παράδειγμα όμως που έχω να σου δώσω, ξέρεις ποιο είναι; Το κόψιμο των λουλουδιών από σένα για να μπουν σε ένα βάζο. Συνήθως σου βγαίνουν κοντά ή ψηλά και στέκονται περίεργα μέσα του. Αν λοιπόν μετρήσεις το βάζο και κόψεις το λουλούδι -ή την πρώτη σειρά- όσο είναι το βάζο + 1/3 θα έχεις το τέλειο βάζο με λουλούδια. Τη δεύτερη σειρά λουλουδιών καθ’ ύψος, πάλι θα την κόψεις το σύνολο του ύψους που σου δίνει το βάζο με την πρώτη σειρά λουλούδια + 1/3 αυτού του ύψους. Αυτό θα είναι τότε το τέλειο styling λουλουδιών.

rdeco_porch blues

Αυτή η φωτογραφία που βρέθηκε μπροστά μου και μου έστειλε η αγαπητή αναγνώστρια Calliope -της οποίας το θέμα αφορά στο μπαλκόνι της και θα συζητήσουμε εκτενώς- θα δεις ότι στο βάθος ο τοίχος που φιλοξενεί τα δύο μπαμπού καλάμια και τη σύνθεση στη μέση, είναι χωρισμένος στα τρία, αλλά όχι ισομερώς. Το μεσαίο τμήμα είναι όσο τα 2/3 του τοίχου και τα δύο ακριανά όσο το 1/3 του τοίχου.

Ελπίζω να ήμουν διαφωτιστική. Βέβαια όλα αυτά δε μαθαίνονται σε μια ανάρτηση, θέλουν συνεχή εκπαίδευση, αλλά το μάτι μας όμως μπορεί να μάθει να «πιάνει» τέτοιου είδους λεπτομέρειες και άξονες που κάνουν τη διαφορά, πίστεψε με μον σερί. Για πες, εσύ έχεις εντοπίσει τέτοιου είδους «υποδιαιρέσεις» στην καθημερινότητα σου; Περιμένω σχόλια και ερωτήσεις.

Υ.Γ. πρόσθεσα το κουμπί «I like» στο τέλος κάθε ανάρτησης. Πάτα το και βοήθα το Rdeco να γίνει πιο διάσημο.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close